|
Про ці події розповідали не один раз мені. Але все зводиться до описаного. І коли б не 'запроданець' староста - невідомо чим би все ще скінчилось. І скільки горя селу було б завдано. До речі про старосту, багато чув від людей, що його було районним начальством спеціально залишено в селі на період окупації. Він багато допомагав і партизанам і підпільникам. Ще є очевидці того, як новорічні свята він зустрічав разом з розвідувальними групами партизан у хатах односельців. Про такі події розповідала і колишня вчителька школи Лариса Данилівна. Вона була ще малолітньою і памятає, як на хаті її батьків відбувались часті зустрічі партизан з старостою. Адже вони жили на краю села і зручно було у них такі зустрічі проводити. |
Війна найбільше є людська трагедія і безлад. Одне безтямне вбивство потягло за собою смерть ні в чому не повинних людей. І так було не лише в Клининах... |
Червона школа. Стоїть в селі Клинини будинок, збудований в кінці ХІХст. Йдучи саме до цього приміщення жителі села говорять: “Я йду до костьола” або “Я йду до церкви”. А на запитання: “Де знаходиться костьол чи церква?” кожен в селі відповість: “В Червоній школі”... В третій день коляди (9 січня) 1944 року населення с.Клинини було вкрай стривожене. Загін окупантів, що квартирував в селі, з самого ранку почав згонити всіх чоловіків до комендатури. Причиною того, було те, що група партизан, під командуванням комуніста, жителя с.Маначин Михайла Накутного, вбила одного німецького евакуйованого. Ця група партизан входила до загону ім.Кутузова яким командував Михайло Старинець-Іванов, а комісаром був житель с.Курилівка, перший голова сільської Ради цього села, комуніст з 1929 року, Лука Микитович Макаров. Розповідає житель села Клинини Атаманчук Володимир Григорович 1930 року народження: “В нашому селі, в хатах його жителів, квартирували евакуйовані з прифронтових зон – громадяни німецької національності. В Нагорічної Параски Устимівни проживав, зі своєю сім’єю, старший всієї евакуйованої групи. Вночі, з восьмого на дев’яте січня 1944 року, до хати Нагорічної Параски прийшли партизани під командуванням М.Накутного. Партизани вимагали, щоб відкрили двері. Господиня хати відмовилась відкривати, сказавши, що пізня пора, а в хаті маленькі діти й попросила вночі не турбувати. Але прибулі, зробивши кілька безладних пострілів в вікна, вибили двері і зайшли в хату. Першим пострілом вбили чоловіка, другим – його дружину поранили й вона впала непритомна. Параска Устимівна пригорнула двійко чужих , заплаканих діток і звернулась до Накутного (вона лиш його впізнала): “Михайле, а ти подумав, що буде завтра зі мною, з моїми дітьми, з селом? Ти ж знаєш погрозу, за одного німця буде розстріляно десятьох наших?” Не давши відповіді на запитання селянки, наші “герої” розчинились в темряві ночі. Наступного дня, з самого ранку, до оселі Нагорічної прибув загін окупантів. Першою жертвою помсти, за смерть евакуйованого німця, мала стати саме вона. Але дружина розстріляного німця, яка залишилась живою і якій господиня надала першу допомогу, заступилась за Параску Устимівну, сказавши, що та нівчому не винна і, що завдяки їй залишились живі її діти й вона сама.” Розповідає жителька с.Клинини Сирота Марія Іполітівна 1925 року народження: “На 12 годину дня всіх чоловіків (біля 200), яких вдалося німцям зібрати в селі, зігнали до німецької комендатури, яка була розміщена в школі. Вишикували їх біля школи й звернулись з вимогою видати тих, хто, вночі, вчинив вбивство. А хто міг видати нічних “героїв”? Ніхто й гадки не мав про їх місце перебування та й про те, хто це був. Тримали на морозі сільчан біля трьох годин, а самі радились, що робити далі. Місцевий староста не зміг переконати німців, щоб ті не розстрілювали односельчан і, тоді він залишивши село, направився в штаб німецького гарнізону, який розміщався в приміщенні, біля вишки, на схід від Клинин, на межі сіл Клинини-Нучина-Купіль. Після проведеної наради німці почали вибирати жертви, пальцями тикали вибраним чоловікам у груди і казали: “Ти! Ти! Ти!”. І так шістьох чоловіків вивели наперед і поставили на коліна. До третьої години дня було розстріляно шістьох наших односельців. П’ятеро зразу впали мертвими, а Гавлішин дуже довго мучився і стікав кров’ю. Це бачив молодший брат Федора Гавлішина, який був поряд з ним. Можливо, що кількість розстріляних була б більшою, але прибули німці з вишки, яких привів сільський староста, і заборонили розстрілювати.” Лежать... Хтось, може, винен перед ними. Хтось, може, щось колись забув. Хтось, може, зорями сумними У снах юнацьких не побув. Хтось, може, має яку звістку, Які несказані слова... Ліна Костенко. Жителі села не мали права підійти до своїх вбитих односельчан. Їм погрожували розстрілом. Тільки через два дні вбитих дозволили похоронити. Розповідає жителька села Пендрак(Атаманчук) Марія Григорівна 1926 року народження: “Всі розстріляні були ще зовсім молодими. Один із розстріляних, мій батько – Атаманчук Григорій, залишив восьмеро дітей. Я була старша і в цей страшний день звернулася до односельчанки Кшизі (у неї квартирували німецькі солдати), щоб та завела подивитися, своїми очима, на батька. Один із німецьких солдатів завів нас обидвох на місце розстрілу. Коли ми підійшли, то побачили своїх, розстріляних, односельчан, в тому числі і мого батька, Атаманчука Григорія Михайловича”. Розповідає житель с.Клинини Кочубай Володимир: “Через два дні розстріляних чоловіків віддали родичам. Це були: Атаманчук Григорій Михайлович, Рябий Іван, два брати: Кочубай Іван та Петро, Штойко Кіндрат, Гавлішин Федір Гаврилович. Їх було поховано на сільському цвинтарі. І з того часу, школу, біля якої були розстріляні односельчани, почали називати - “Червоною”. В приміщенні “Червоної школи” діти навчались до січня 1969 року, до того часу, коли було відкрито новозбудоване приміщення школи. В пам’ять про загиблих односельчан, на місці розстрілу, (9 травня 1966 року) було відкрито обеліск, на якому викарбувані імена жителів села, які не повернулись з другої світової війни. |